Logga in i Wordpress två administrationssystem

Hej och välkomna till Bloggdesignskolan.se.

I den här guiden ska jag prata om hur man loggar in på Wordpress.com. Det var nämligen en sak som gjorde mig lite fundersam. Jag ska visa er vad jag menar.

Om jag går till Wordpress.com och så loggar jag in med uppgifterna som jag använde när jag skapade bloggen så ser ni att jag kommer in på Wordpress.com sida som har blivit lite mer, det känns lite mer som en facebooksida, med en wall där man ser inlägg från andra bloggare där man kan like:a och re-blog:a.

Re-blog:a betyder att det här inlägget i så fall kommer postas på min blogg. Det som gjorde mig fundersam var att det här utseendet inte är det jag förknippar med wordpress. men vart är den här kontrollpanelen som jag är van att se.

Då gick jag till My Blog - Bloggdesignskolan så kom jag till min blogg här. Sen om man klickar på Dashboard. Det är såhär jag är van att wordpress ska se ut och här finns det verkligen mycket att grotta ner sig i. Det kan säkert kännas rätt köttigt i början men ni kommer lära er om ni följer guiderna jag publicerar senare.

Som ni förstått så är det här jag vill komma in i när jag loggar in. Vi kan gå tillbaka till Wordpress.com så kan vi känna lite på den här kontrollpanelen. Som ni ser kan man skriva inlägg direkt här. Man får lite notifikationer här, statistik här.

Men om ni istället alltid vill bli inloggade i den här klassiska kontrollpanelen så kan man logga in via sin egna blogg.

Genom att klicka Logga in Här. O så testar vi igen.

Som ni ser på adressen här så är det Bloggdesignskolan, dvs adressen plus /wp-login.php. Så om ni inte har länken där i högerkolumnen så kan man skriva wp-login.php direkt i adressfältet.

Så loggar jag in. O kommer in i den kontrollpanelen jag vill arbeta ifrån. Det var allt för den här guiden och jag hoppas ni förstår skillnaderna.
Om ni har några frågor så ställ frågor i kommentarsfältet nedan.

Ha det gott, hej då