Övergripande guide om kontrollpanelen på Wordpress.com

Svårighetsgrad:Enkel

Gillade du den här guiden?

Om du tycker guiden var kass så skriv det i kommentarsfältet! :)

Video transcript

hej och välkomna till Bloggdesignskolan.se.

I den här guiden tänkte jag bara övergripande prata om kontrollpanelen som finns på Wordpress.com.
Som jag sa i Logga-in Guiden så finns det två olika kontrollpaneler men den som är intressant och den jag alltid kommer arbeta från är den klassiska som man kommer åt via sin blogg.

Det är /wp-login.php efter din domän. Så loggar vi in här.

Det är den här som är den köttiga och som innehåller massor med information och kan göra massor med grejer. Det är nästan så man känner sig överväldigad över allting man kan göra. Så tänkte därför gå igenom lite snabbt om vad de olika delarna betyder.

Dashboard: Förstasidan, lite info, en guide här som man kan gå igenom. Lite statistik har vi om hur många kommentarer, hur många inlägg osv. Här kan du snabbt skriva ett inlägg. Lite statistik på besökstatistiken. Och lite bloggare som är heta just nu.

Om vi går vidare här i menyn i vänsterspalten så ser vi kommentarer jag har skrivit, site stats, det är ju besökstatistiken som din blogg har haft.

Akismet stats kanske man undrar vad det är. Men det är ett spam-filter som är otroligt bra. Då kan man se hur mycket spam som har försvunnit genom att Akismet finns installerat på Wordpress.com.

Store: köpa en massa olika grejer, designs, domäner osv.

Posts: skriver inlägg, skapar kategorier, taggar.

Media: där du har alla bilder och om du lagt in några filmer eller liknande.

Links: om du vill skapa länkar så går du till Links-menyn.

Pages: betyder, ahh kan visa på min blogg här. Då har vi About här som är en Page. Wordpress, eller bloggen är uppbyggd så man har alla blogginlägg här, så kan man skapa pages.
Så om jag klickar här så borde vi hitta About - Exakt!

Kommentarer finns under Comments.

Feedback är om man har skapat undersökningar osv.

Sen kommer vi till det intressanta.

Appearence --> Som handlar om allt som har med din bloggdesign att göra. De olika temana, widgets.
Vad widgets är så kan.. om vi kolla i vänstermenyn så ser man en del av din blogg. Arkivdelen är en widget, kategoridelen är en widget, meta är en widget.

Då kan man, som vi ser här, finns det massor med olika widgets man kan använda genom att dra det till högerkolumnen. Facebook like box. Man drar bara upp det till högerspalten här.

Om vi går vidare här i menyn. Allt det här har med din design att göra.

Users har att göra med vilka som får skriva på din blogg. Troligtvis har du bara dig själv här men om du skulle vilja ha flera kompisar på din blogg så kan man skapa fler users.

Tools är specialgrejer. Här har vi Google Webmaster Tools som är, man får väldigt mycket information genom Google Webmaster Tools så här kan man installera det på sin blogg.

Settings är alla inställningar som finns på Wordpress.com. Hursomhelst så kommer jag gå igenom alla flikarna mer grundläggade vad man kan göra på dem. Det här vara bara en övergripande guiden för det.

Om ni har några frågor så tveka inte att skriva i kommentarsfältet nedan.

Ha det gött