Lägg in Youtube-klipp på din blogg

Hej och välkomna till Bloggdesignskolan.se. Idag ska vi lägga in ett youtubeklipp på din blogg och jag ska visa er hur man gör.

Jag går till Youtube och hittar ett videoklipp. Klickar på Dela och sedan Bädda in så får ni fram den här koden.

Det som är viktigt är width och height. Ni måste ta reda på hur stor bredd ni har att använda av er när ni publicerar inlägg, tex när ni lägger in bilder o sånt. På standardutseendet är det 600px som man har att leka med.

Som standard kommer det vara 560px bredd på youtube men skriver man in 600 här så får man fram den rätta höjden med.

Nu kopierar jag koden. Klickar på den gröna knappen för att skriva ett inlägg.

"Hejsan!!! Ni lyssnar nu på Me Gusta tu!!" Klickar sedan på HTML-knappen, för vi lägger in koden i HTML-läget. De här <div>:arna blir för varje ENTER jag gör. Klistrar in koden och klickar sedan på uppdatera.

Jag publicerar!

Blogg.se är lite seg men OK, det verkar som det nu är uppdaterat. Jag klickar på CTRL-R när jag vill uppdatera en sida, det går lite snabbare. Och DÄR så har jag mitt blogginlägg från youtube.'

Metoden är exakt likadan om ni vill lägga in ett videoklipp från Vimeo eller någon annan videoservice tjänst.

Det var allt för Bloggdesignskolan den här gången. Tack och hej!